Time flies when you are having fun! - Reisverslag uit Arcata, Verenigde Staten van Bart Pletting - WaarBenJij.nu Time flies when you are having fun! - Reisverslag uit Arcata, Verenigde Staten van Bart Pletting - WaarBenJij.nu

Time flies when you are having fun!

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

17 Februari 2014 | Verenigde Staten, Arcata

Hallo allemaal,

Zijn we weer, het is weer hoog tijd voor een nieuw verslagje, want het is ondertussen alweer een maand geleden en erg druk geweest met de Valentijn. Want zeker waar, het was echt een gekkenhuis. En echt waar, de tijd is alweer veel te hard gegaan. Zit er alweer bijna vijf weken! Afgelopen maand een hoop gewerkt, dus een kort verslag zou je denken! Nou, nee hoor, haha! Heb weer genoeg te vertellen!

Nog bedankt voor de reacties trouwens, vind het erg leuk om wat van jullie te lezen! Al hoewel er wel gerust wel meer gereageerd mag worden hoor, is altijd leuk! Nou goed, zal weer even bij het begin beginnen...

De eerste dagen op het bedrijf zijn voor mij erg wennen. Nog een aantal dagen last gehad van me Jetlag en door de vele nieuwe indrukken vaak vroeg moe en vroeg naar bed. Het bedrijf waar ik stage loop is onwijs groot! Zo met de drukke periode loopt er op een dag wel bijna 1000 man rond. Elke dag trekken ze met een mannetje of 80 tulpen en bossen ze in 3 ploegen 24 uur per dag door. Ze zijn dus ook niet voor niks een van de grootste bloemenkwekers van de VS. Er werken ook een hoop Mexicanen op het bedrijf, wat weer goed is om me Spaans verder te verbeteren. Al gauw werd het me duidelijk dat het erg druk zou worden voor de Valentijn. Bartje viel dus weer eens met zijn neus in de boter...

Na een van de eerste paar dagen hadden we gelijk al een 'Farm Meeting'. Hierbij komt al het personeel maandelijks bij elkaar tijdens de lunch. We kregen een mexicaans soepje en dan verteld Lane eerst wat over de productiecijfers van elke afdeling en dat gaat gepaard met een hoop applaus. Ook worden er prijzen uitgereikt voor het veiligste team van die maand en voor in de loterij.

Op zaterdagochtend ook even met Lane gesproken over mijn opdracht. Eigenlijk zou ik iets doen in de bemesting met tulpen maar dit wordt nauwelijks gedaan en daarom vond ik het niet erg zinvol. We hebben ook voor wat anders gekozen. Ik ga kijken hoe ik het proces van het tulpen broeien kan optimaliseren. Maar goed, eerst de Valentijns drukte maar en daarna maar aan me opdracht.

Ook me nieuwe huisgenoot ontmoet in de eerste week. Hij heet Vitho en komt uit Indonesië. Die Vithonees (haha, grapje van vader Plet) zit hier voor een heel jaar en gaat eind april naar huis, ook als stageloper zijnde. Hij is niet echt een feestnummer en heel gezellig. Hij eet op zijn kamer, waar hij de rest van de tijd ook door brengt eigenlijk. Maar goed, de eerste zaterdag wel met hem naar de kroeg geweest en met Tanner en John (werken ook bij het bedrijf). Moet zeggen dat dat wel gezellig was en toch met een hoop onbekende gesproken. Vitho vertelde dat dat zijn allerleukste avond was in de acht maanden die hij al heeft gehad. En ik deed naar eigen mening nog vrij 'normaal'....

De twee weken die daarop volgde heb ik voornamelijk tulpen getrokken. Het begin van de drukte leidde ook tot een aardig urenlijstje en weinig vrije tijd. Ik had aangeboden om ook op zondag te werken, eenmaal de zevende dag aangekomen in de morgen om zeven uur werd ik direct naar huis gestuurd. Het was volgens de wet niet toegestaan om zeven dagen te werken. Een goed voorbeeld van miscommunicatie dus. Toen ben ik in de middag maar een rondje wezen fietsen en heb ik even het strand bezocht. Dit is zo'n tien minuutjes fietsen, exclusief een slechte conditie en daarom deed ik er twintig minuten over. De week erop had ik vrij op zondag maar werd ik gebeld tijdens mijn skype gesprek met Esther en Ruud of ik wou komen helpen omdat het druk was. Daar ging me middag super bowl kijken in de kroeg. Dus toch maar even een middagje gewerkt en tweede helft super bowl gekeken.

Vaak doe ik een of twee keer in de week boodschappen. Ik heb wel een soort van gat in me hand met boodschappen doen. Vaak ga ik heen voor vijf dingetjes en dan kom ik thuis met een koffer vol, letterlijk eigenlijk. Omdat ik alleen een fiets heb her leek het me handig om me koffer mee te nemen om daar de boodschappen in te doen. Ging ik dan, met me koffer aan de hand op de fiets. De mensen zullen wel gedacht hebben, wat is dat nou weer een verdwaalde dwaas/idioot/mafkees met ze koffer op de fiets (dat had ik zelf namelijk ook gedacht en gezegd hoor haha).

Na twee weken tulpen trekken was ik het eigenlijk ook wel aardig zat, miste toch wat gezelligheid omdat ik veel alleen werkte en toch het idee gekregen dat je gauw een 'nummertje' bent in zo een groot bedrijf. Gelukkig werd onverwachts overgeplaatst naar de bosploeg. De eerste middag werd mij gevraagd of ik een oordeel wou vellen over lijn tien. Dit is een mixlijn, waar ze mixbossen maken van verschillende kleuren tulpen in verschillende aantallen. Ook kan er een mixbos gemaakt worden van tulpen met Beargrass of Salal met lelies en tulpen (voor valentijn werden deze boeketten veel gevraagd). Maar omdat de productie van deze lijn veel te laag is vroeg hij of ik (met mijn Hollandse tulpenkennis) er een blik op wou werpen. De twee weken die daarop volgden heb ik ook daar mee gewerkt en elke dag begreep ik beter waarom de zorgen over lijn tien er waren. Het was allemaal niet goed op elkaar afgestemd, de mensen werkten niet echt 'slim' en efficiënt en elke dag was er wel weer wat. Voor de manager heb ik dan ook een aantal verbeter en verhelderingspunten op papier gezet wat leidde tot leuke en interessante discussies.

Ondanks dat het een van de grootste bloemenkwekers van de VS is vond ik de kwaliteit goed. Voor de aantallen die ze broeien wordt er evengoed een zware kwaliteit bloem gehaald, kwaliteit valt dus niet tegen. Kwaliteit van de vrouwen valt me wel tegen, op het bedrijf loopt er sowieso niet heel veel rond. De eerste keer in de kroeg ook niet veel gezien. Maar we waren al vroeg in de kroeg, vroeg dronken en vroeg thuis. Het kan dus ook aan mij liggen dat ik niet goed heb opgelet... Volgende keer even beter opletten want er zit wel een Universiteit in Arcata.

Afgelopen 4 weken maar twee dagen vrij gehad dus na de Valentijn was het weer eens tijd om de kroeg in te duiken (zondag namelijk wel vrij). Daar wel een leuke meid ontmoet. De eerste meid die ik ontmoet heb en tegen mij zij: Ooh Holland, the country where the Tulips come from? Nou jullie snappen het wel, me bek viel open dat ze dat tegen me zij. Werd dus een gezellige avond met haar en...

Naja weet je wat, ik zie het alweer, me verhaal wordt al weer veel te lang. Tijd om te stoppen, jullie zullen ook wel weer wat beters te doen hebben! Vergeet dus niet te reageren en ik zal dit keer even eerder weer wat schrijven. Heb er ook wat foto's erbij gezet.

Tot de volgende keer allemaal!

  • 17 Februari 2014 - 08:06

    Wes, Je Teamgenoot.:

    Ja bertus, allemaal goed en leuk, maar het je de speer gespeerd is natuurlijk ee vraag van vandaag!


  • 17 Februari 2014 - 08:26

    Patty:

    Heee bart!
    Leuk weer even wat om te lezen! En jeetje ik kan me dat gewoon niet eens voorstellen heh hoe groots het daar wel niet zal zijn!
    Jammer dat je huisgenoot niet zo gezellig is, hij heeft vast geen ontbijtje voor je gemaakt met Valentijn dan? (A)
    Wel gaaf ook dat ze je laten kijken maar hoe het beter kan, voel je je wel wat belangrijker denk. En nu hopen dat ze er ook wat mee doen en dat het werkt natuurlijk!
    Nou geniet er nog lekker van want je zegt het zelf al time flies!

    Liefs Patty

  • 17 Februari 2014 - 09:38

    Stichting Uitwisseling:

    Hoi Bart,

    Wat een mooie verhalen heb je al, ik zie je helemaal gaan met je koffer op de fiets! Top dat ze nu al hebben gezien dat ze jou vragen kunnen stellen over de productielijn, ze hebben goed door wat ze in huis hebben. Hopelijk heb je na de Valentijn drukte ook een beetje kans om wat van de omgeving te zien. Heel veel succes en plezier de komende weken en wij kijken al weer uit naar je volgende verslag.
    Groetjes van Marina en de het team van Stichting Uitwisseling.

  • 17 Februari 2014 - 10:50

    Peter Korthouwer:

    Hi Bart


    Leuk te horen dat het je goed gaat daar, hard werken is goed voor je, zit je minder in de kroeg!
    Heb je wat ideeen die je meeneemt naar Heemskerk?

    Ik heb 1 vraag over je prachtige verhaal. Wat heeft een Universiteit te maken met leuke meiden?????

    Blijf nog even schrijven je hebt er talent voor :)

    Peter

  • 17 Februari 2014 - 15:59

    Jantine:

    Hoi Bart, leuk verhaal weer! Geniet en werkse!! Liefs jantine

  • 17 Februari 2014 - 17:59

    Stefanie Verduin:

    Hoi Bart!
    Wat een super leuk verhaal! Zat er helemaal in, tot er een aantal puntjes kwamen.. haha! Leuk en fijn dat je daar zoveel kan doen en ook de mensen daar wat kan bijleren!
    En, laat ze daar maar zien wat feesten is!
    Geniet er van Bart, maak er een mooie ervaring van!
    Liefs, Stefanie

  • 17 Februari 2014 - 18:42

    Truus En Gerrit:

    Hoi Bart
    Wij volgen je ook hoor.
    Misschien doen we ideeën op voor onze vakantie naar Canada en Amerika!!!!!
    Geniet maar lekker van je stage en vooral veel erom heen blijven doen.
    groetjes Truus en Gerrit

  • 17 Februari 2014 - 20:26

    Astrid Pletting:

    hoi Bart nou wij hebben weer genoten van je verhaal
    had je niet een leuk handtasje bij je in plaats van een koffer ik zie je al helemaal gaan.
    groetjes Astrid

  • 18 Februari 2014 - 09:44

    Rick:

    Hey Bart.

    Hahah druk, druk, druk zoals altijd zo te lezen ! Nu onder tussen al wat aan je opdracht kunnen doen ?
    Heb je de discussie gewonnen van de manager na aanleiding van de discussies met het schuurfeest haha ?
    Heb je al wat meer vrije tijd ? Ook al een beetje in de omgeving gekeken ?
    Ik ben wel benieuwd hoe het in de kroeg is afgelopen hahah ?

    Groetjes Rick ;)

  • 18 Februari 2014 - 10:17

    Engel Hopman:

    Hallo Bart,

    Zo zie je maar weer Bart voor de mooie vrouwen hoef je niet ver weg, in Noord Holland zijn de mooiste.
    Dat leer je toch maar weer als je op reis bent. Aan de reactie's van de vrouwen te zien ben je vrij populair in Heemskerk.
    Een mooi verhaal en een indrukwekkend bedrijf een geweldige ervaring, geniet er nog van.

    Groeten van het Clusius College uit Hoorn Engel Hopman

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Hallo allemaal, Het is weer zover, ik ga voor een aantal maanden naar het buitenland. Voor mijn Tuibouw en Akkerbouw opleiding ga ik stage lopen. Een keer naar Chili en een keer naar Amerika. Vanaf september tot december ga ik naar Chili toe om stage te lopen bij Southern Bulbs. Vanaf januari zal ik naar Amerika reizen. Daar ga ik stage lopen bij The Sun Valley group. Tijdens de stage ga ik werken bij het bedrijf en zal ik ook een opdracht voor het bedrijf uitvoeren. Via deze site houdt ik jullie op de hoogte van mijn gebeurtenissen in het buitenland. Bart

Actief sinds 19 Aug. 2013
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 13189

Voorgaande reizen:

14 Januari 2014 - 03 Mei 2014

United States of America

10 September 2013 - 30 December 2013

Chili

Landen bezocht: