Leste dagen - Reisverslag uit Río Bueno, Chili van Bart Pletting - WaarBenJij.nu Leste dagen - Reisverslag uit Río Bueno, Chili van Bart Pletting - WaarBenJij.nu

Leste dagen

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

27 December 2013 | Chili, Río Bueno

Ik heb al bijna twee weken het idee dat ik bijna naar huis ga maar het is dan ook echt bijna zover. Eerst nog een heerlijk weekje genoten en wat rondgetrokken. En deze week afsluiten en afscheid nemen etc. en natuurlijk kerst tussendoor. Ik zal voor de duidelijkheid bij t begin beginnen.

Santiago was dit keer de bestemming. Eerst heerlijk paar dagen in Vina del Mar gezeten en Valparaiso. Normaal gesproken is het daar volle zon met een graad of 30-35, alleen had ik de 'pech' dat het maar 20-25 was en bewolkt. Wel goed weer om wat rond te wandelen en te bekijken, en niet te vergeten overal even een speciaal biertje proeven natuurlijk en heerlijk gegeten.

Vervolgens de reis naar Quillota, wat op zich niet heel speciaal was. Quillota is een klein dorpje waar niks te doen is (niet eens een goed restaurant), maar dit keer was het ook niet de bedoeling om de toerist uit te hangen. Twee dagen in een onwijs luxe hotel gezeten met zwembad, luxe kamertje en prima eten, geen klagen dus! Maar ik ging op bezoek bij SB Trade, het handelsbedrijf van mijn stage. Mijn stage bedrijf is opgesplitst in drie bedrijven namelijk Rayenmapu (teelt), Southern Bulbs (verwerking) en SB Trade (verkoop). Die dag samen met Matiaz op bezoek geweest bij wat broeiers en bij de koeling. Het broeien van lelies ging ongeveer het zelfde als in Heemskerk, in een (houten) kas maar dan met scherm doek. Hetzelfde idee als lelies onder gaashallen. Verder kwam er op het bedrijf geen machine aan te pas. Dit maakte het, samen met de oude kassen, erg primitief. Voor de prijzen die ze krijgen voor de lelies kan al die technologie ook lang niet uit en moeten ze lekker zo door blijven ploeteren. Kwaliteit viel me trouwens niet eens tegen, in vergelijking met wat ik in de supermarkten hier in Chili heb gezien. Misschien een nadeel aan Chili dat je hier vaak alleen Aziaten en LA's kan telen, maar er is ook weinig markt (prijstechnisch gezien) voor Orientals. Na de broeiers even bij de koeling gekeken, SB trade doet de koeling voor de broeiers. De grootste broeier heeft 1 miljoen lelies, en voor hem met de andere is het helemaal niet rendabel om een koeling aan te schaffen. In plaats van dat de broeier hier zelf inkoopt en koelt, doet SB Trade dit voor hem. In vergelijking met Nederland worden een hoop zorgen van de van de broeiers uit handen genomen en in dit geval gedaan door SB Trade. Een erg leerzaam dagje geweest!

Okee, zo wel weer even genoeg over lelies dacht ik hé? Hele week heb ik me prima in me eentje kunnen redde dus Spaanse taal gaat ook de goede kant op.

Op naar het weekend, ik ging naar MYSTERYLAND CHILE! Dat ik in Oktober het kaartje gekocht had, hoopte ik dat ik voor die tijd nog wel iemand tegen kwam die mee wou, maar door gruwelijk geldgebrek hier was dit niet het geval. Ik dus alleen heen en hopen iemand te ontmoeten. Dit was dus het geval, en als ware heb ik daar de echte Chileen ontmoet (qua type persoon). Dat ik aankwam en een tent kreeg eerst maar is naar een plaatsje zoeken. Mooi plaatsje gevonden maar er was een groepje jongens die in het Spaans zijden dat dat al gereserveerd voor vrienden. Dus ik zeg: I don't speak Spanish very well men! Ooh where do you come from? was het antwoord. Yeah from Holland! Ooh wow great men! Come stay with us, and join us! Do you want a bear or something to eat?! Do you need help with your tent? Dit is dus de echte Chileen, super spontaan, open, warm, nieuwsgierig en zij vonden het ook een hele ervaring om met mij op te trekken. En zo ontstonden mijn nieuwe vrienden in Chili. Die gasten waren echt geweldig en spraken (gelukkig) prima Engels, verder het hele weekend met die hun (15 man) opgetrokken en gefeest! Onwijs gaaf hoe die Chilenen dan zijn, zo open en warm en aardig tegenover buitenstaanders, wat in Nederland totaal anders is. Festival was ook een en al gekte, zoveel positieve energie en blijheid die daar was, nooit geen kwaaiigheid of wat dan ook. Eind van de avond ging er 1 vuurpijl de lucht in en die Chlenen werden helemaal wild en gek en gelukkig en blij, prachtig man! Dat Mysteryland Chile is heel anders dan Nederland (ook 2 dagen) maar zo onwijs gaaf! Het weer (35 graden met brandend zonnetje) en goede artiesten werkte daar ook aan mee natuurlijk. En niet te vergeten al die mooie schaars geklede vrouwen (wat was ik blij dat het zo warm was voor hun:P). Echt genoten dus van een top weekend.

Zondagavond met de nachtbus terug naar Rio Bueno, en daar volgende ochtend half 9 aangekomen. Diezelfde maandag mocht ik meteen me eindpresentatie geven voor de voltallige directie. Helemaal spatjezuiver gegaan, ze waren erg blij en tevreden met het eind resultaat. Het project was een 'real eye opener' voor het bedrijf en een goede basis en start voor grote verbeteringen/veranderingen in de toekomst. Mocht natuurlijk ook wel na al die tijd die ik op kantoor heb gezeten! Maar alles leidde tot een prima beoordeling van me stage begeleider, een 9,7. Absoluut geen klagen dus!

Zo de hele week zachies an al afscheid aan het nemen. En met die kerst (1 dag) er dan tussendoor is ook wel vreemd, helemaal omdat je met heerlijk weer aan het barbequen bent. Morgen is een laatste barbeque op het bedrijf en zaterdag met het vliegtuig van Osorno naar Santiago. Daar verblijf ik een nacht bij die gasten die ik ontmoet heb op Mysteryland, die wouden nog een keer met mijn feesten en nodigde ze me uit voor de laatste avond (heerlijk die Chileense spontaniteit!). En dan zondag vlieg ik weer terug naar het (k)oude vertrouwde Nederland. Ook al heb ik een mooie tijd gehad, ik moet zeggen dat ik mijn familie en vrienden nu toch wel erg begin te missen. En zo'n lange tijd in een vreemd land doet je toch wel beseffen hoe blij je mag zijn dat je thuis zulke goede, geweldige en leuke familie en vrienden heb! Dus moeders, andijvie stampot met een balletje gehakt en een lepeltje sju zou erg lekker wezen maandag!

Maar het feest is nog lang niet over, volgende week maandag begint slechts mijn 'vakantie' in Nederland waar het drukke dagen (dag of 10) worden. Eerst naar het consulaat van Amsterdam voor me Visum Amerika, dan 4 januari groots verjaardag vieren met me maten, langs op school om het een en ander in te leveren, wat bedrijfsbezoekjes en afspraken, mechanisatie show en dan rond 10 januari richting Amerika voor nog eens 4 maanden stage. Daar ga ik stage lopen bij The Sun Valley Group, een groot teelt/broeibedrijf in Californië.

Nee zo slecht heb ik het allemaal nog niet...

Fijne feestdagen en goed uiteinde allemaal, en tot volgende week!

  • 27 December 2013 - 07:59

    Moeders:

    Nou Bart die andijvie met dat balletje komt goed hoor, goede terugreis en we zien je gelukkig maandag weer. Xx

  • 27 December 2013 - 10:12

    Ton En Inge:

    Jeetje Bart leuk te lezen dat zo'n fijne weken gehad hebt wat een ervaring! Leuk dat je nog even langs je festival vrienden gaat. Nog even en je bent weer thuis, laat je maar lekker in de watten leggen, denk dat de andijvie met een balletje een topper wordt.
    Goede reis, hopen je snel weer te zien!

    Dikke kus Ton en Inge





  • 27 December 2013 - 12:12

    Esther:

    Wat een verhaal weer. Maar weet alles al haha.
    Goede reis en tot maandag! Aftellen!
    Xx je zus

  • 27 December 2013 - 15:11

    Ineke Van Meggelen:

    Dag Bart,
    goede terugreis en afronding van je verslagen. Maak even bijtijds een afspraak als je naar school komt, wellicht kunnen we alles afronden voor je weer vertrekt.
    groetjes Ineke

  • 28 December 2013 - 11:53

    Pattt:

    Wooo Bart! Wat heb ik genoten van je verhaal! Super om te lezen! En wat een ervaringen. Je klinkt in ieder geval erg enthousiast, en zo ontwikkel ik toch ook nog wat kennis over bloembollen. Alhoewel ik toch wel denk dat ik je even zou bellen wanneer ik advies nodig heb! Haha!
    Geniet nog van je laatste dagen en geniet vooral ook van je dagen thuis, want voor je het weet ben je weer opweg naar je volgende avontuur! Hoop ook ooit te mogen genieten van je verhalen in het echt!
    Liefs en een dikke knuffel uit het idd (k) oude vertrouwde Nederland!

  • 28 December 2013 - 20:51

    Astrid Pletting:

    wat nou feest vieren in Nederland hier moeten de blauwe druiven nog worden gepland dus je kan dinsdag meteen aan de gang .
    maar je mag natuurlijk ook komen op het sinterkerstennieuwontbijt op donderdagmorgen goede reis en ik zie je snel
    groetjes je liefste tante

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Río Bueno

Chili

Stage bij Southern Bulbs S.A. in Chili van 10 september tot 28 december.

Recente Reisverslagen:

27 December 2013

Leste dagen

07 December 2013

Time flies when you are having fun!

29 Oktober 2013

Still alive!

28 September 2013

Drukdrukdrukdruk

14 September 2013

Frio días
Bart

Hallo allemaal, Het is weer zover, ik ga voor een aantal maanden naar het buitenland. Voor mijn Tuibouw en Akkerbouw opleiding ga ik stage lopen. Een keer naar Chili en een keer naar Amerika. Vanaf september tot december ga ik naar Chili toe om stage te lopen bij Southern Bulbs. Vanaf januari zal ik naar Amerika reizen. Daar ga ik stage lopen bij The Sun Valley group. Tijdens de stage ga ik werken bij het bedrijf en zal ik ook een opdracht voor het bedrijf uitvoeren. Via deze site houdt ik jullie op de hoogte van mijn gebeurtenissen in het buitenland. Bart

Actief sinds 19 Aug. 2013
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 13197

Voorgaande reizen:

14 Januari 2014 - 03 Mei 2014

United States of America

10 September 2013 - 30 December 2013

Chili

Landen bezocht: