Drukdrukdrukdruk - Reisverslag uit Río Bueno, Chili van Bart Pletting - WaarBenJij.nu Drukdrukdrukdruk - Reisverslag uit Río Bueno, Chili van Bart Pletting - WaarBenJij.nu

Drukdrukdrukdruk

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

28 September 2013 | Chili, Río Bueno

Hallo allemaal,

Hier weer even bericht vanuit Chili, vorige verslag is ondertussen al weer een aardig tijdje geleden. Heb het de afgelopen weken dan ook lekker druk gehad en aardig wat gedaan. betekent dus dat ik me nog niet verveel.

Het werk bevalt hier erg goed, ik heb onwijs veel gezien al en het bedrijf is erg groot. Alleen jammer dat er maar weinig mensen Engels spreken. De liefde voor het vak is ook wel aardig aanwezig. Mooie gehoorde uitspraak is namelijk: If you have two loaves of bread, sell one and buy a lillie.

Op kantoor bevalt ook erg goed, zit lekker te werken aan me school opdracht. De dinsdag hadden we na het werk een barbeque van het bedrijf. Ik had gewoon om 1 uur me warme maaltijd op gegeten, maar wist ik veel dat ze hier in plaats van 6 uur om 2 uur al gaan barbequen? Afijn, verder erg gezellig middagje gehad en lekker gegeten. Ook het eerste biertje van Chili was een feit. Hadden ze gewoon Heineken voor me gehaald... Beetje jammer dan dat ze het bier niet koud hadden.

Dan nu tijd voor het verhaal van de week, wat weer overduidelijk een echte Plet actie was. Vanuit de barbeque met de bus naar huis. Normaal gesproken als de bus je afzet op het plaza is het rechtdoor lopen, links en rechts en dan ben ik thuis. Wat gebeurt er nou? De bus stopt aan de andere kant van het plaza, dus Bartje loopt lekker rechtdoor, en na tien minuten komt hij er eens achter dat ie toch een beetje fout zit. Na drie rondjes te hebben gelopen was ik toch echt gruwelijk de weg kwijt. Dus maar even een winkeltje ingelopen, en in me beste Spaans uitgelegd dat ik niet wist waar ik was. Gelukkig sprake 2 jonge gaste daar goed Engels, dus die liepen even met mij mee. Na een rondje te hebben gelopen nog steeds geen idee waar ik was. Toen maar in de auto gestapt en naar het plaza terug gereden, vanaf dat moment wist ik het gelukkig weer. Al met al gelukkig goed thuis gekomen. Onmogelijk dat het bier van die middag een van de oorzaken kan zijn geweest van deze actie...

Ik ben de feestdagen hier goed doorgekomen. Na de twee dagen kantoor is zo'n 5-daags weekend niet verkeerd. Met de nationale dagen hier in Chili ligt alles dan ook helemaal stil, niemand werkt en geen winkeltje open. De eerste dag niet veel gedaan, er was een of ander dans wedstrijdje en een soort van harddraverij, alleen dan weer niet zoals we die in Heemskerk kenne, dat is dan wel weer jammer...

De tweede dag zijn we op bezoek geweest bij de ouders van Patricia, die wonen ergens ver van de bewoonde wereld. Daar onder de middag een heerlijke maaltijd gehad een soort van kippen soep maar dan met kalkoen (kalkoen soep dus) alleen hier snijden ze geen kleine stukjes vlees, nee je krijgt een kom met flink brok kalkoenvlees erin, verder zit er dan wat 'soep' bij waar dan rijst in zit. Klinkt misschien wat vreemd maar was best lekker. Wat dat betreft zijn deze dagen dan wel net kerst, met dat lekkere eten allemaal, volgens francisco gaat er in deze week gemiddeld 2-3 Kg vlees doorheen per persoon. Ook de wijnglazen komen op tafel, en worden rijkelijk gevuld met.. Frisdrank (wat dan wel weer jammer is). Frisdrank ja, hoeveel frisdrank ze hier drinken is niet normaal. Naar horen zeggen is Chili het derde land ter wereld dat het meeste Cola drinkt.

Ik heb ze deze week ook even kennis laten maken met de drop van Menno. Uitgelegd dat het heerlijk Hollands snoepgoed is, maar dat mocht niet baten, drop is dus geen succes in Chili.

Deze week heb ik ook Daniele ontmoet, is een vriendin van het gastgezin waar ik zit. Kan ik het erg goed mee vinden, en zij studeert Engels aan de Universiteit. Dat is dan wel weer erg lekker want ze helpt me af en toe met me Spaans. Het is ook wel gezellig om is een keer makkelijk met iemand te kunnen praten.

In eerste instantie zou ik twee dagen in de week op kantoor zitten en de andere drie dagen aan het werk gaan. Omdat het voor de werkverdeling op het land niet helemaal makkelijk is, heb ik afgelopen week de hele week op kantoor gezeten. De komende 2 weken ga ik dan dus ook het land op. Voor me planning van me PvA is dat niet helemaal goed, maar de eerste weken moet ik toch nog wachten op informatie van bedrijven.

Afgelopen woensdag heb ik ook een Hollander ontmoet hier. Dit is Marco Kok van loonbedrijf Fa Kok uit Bovenkarspel. Hij verhuurt zijn plantmachine aan Southern Bulbs voor het planten van de lelies. Ik zal hier nog eens een filmpje van op Facebook zetten. Marco komt alle jaren een weekje kijken en assisteren bij het planten, zodat dit goed verloopt. Na een paar minuten hadden we eigenlijk al een onwijze klik met elkaar, en zaten vrijwel op dezelfde lijn qua denken en doen, heb de woensdag dan ook onwijs veel geleerd. Erg jammer dat dit zijn laatste dag was, want donderdag ochtend vertrok hij weer naar Nederland.

Wat betreft het eten hier is het erg lekker, maar wel simpeltjes. De tijden zijn wel erg anders. Voordat ze hier lunchen kan dat wel is twee uur zijn, ze eten dan wel een warme maaltijd. In de avond eten ze pas om een uur of 8 half 9, maar dan wel brood. De broodjes die ze hier hebben zijn een soort van pita broodjes of wit brood. De etenstijden leveren dan ook nog wel is problemen op, in de morgen heb ik om elf uur al honger. Dat is allemaal even wennen maar komt wel goed!

Tenslotte wordt het weer hier al wel beter. Afgelopen woensdag was het in de morgens vreselijk koud, maar om een uur of elf dan weer heerlijk warm met een zonnetje, het verschil in dag/nacht is dan ook erg groot. En omdat het zonnetje hier erg sterk is zal ik me volgende week goed in moeten smeren als ik op de plantmachine sta!

Ik denk dat ik jullie wel weer lang genoeg bezig heb gehouden, vind het wel weer lang genoeg.

Groeten vanuit Chili!

  • 29 September 2013 - 22:43

    Marco:

    Ha Bart,
    Leuk ook van mijn kant je ontmoet te hebben. Die click is wederzijds. Leuke stukjes schrijf je. Ik ben blij dat ik toegevoegde waarde qua kennis heb kunnen geven. Leuk als je het verschil tussen 4 pijpenplanter en snelplanter met eigen ogen ziet. Ik hoop dat je nog veel leert in het mooie Chili en succes met je program voor SB en je school.
    gr. Marco

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Río Bueno

Chili

Stage bij Southern Bulbs S.A. in Chili van 10 september tot 28 december.

Recente Reisverslagen:

27 December 2013

Leste dagen

07 December 2013

Time flies when you are having fun!

29 Oktober 2013

Still alive!

28 September 2013

Drukdrukdrukdruk

14 September 2013

Frio días
Bart

Hallo allemaal, Het is weer zover, ik ga voor een aantal maanden naar het buitenland. Voor mijn Tuibouw en Akkerbouw opleiding ga ik stage lopen. Een keer naar Chili en een keer naar Amerika. Vanaf september tot december ga ik naar Chili toe om stage te lopen bij Southern Bulbs. Vanaf januari zal ik naar Amerika reizen. Daar ga ik stage lopen bij The Sun Valley group. Tijdens de stage ga ik werken bij het bedrijf en zal ik ook een opdracht voor het bedrijf uitvoeren. Via deze site houdt ik jullie op de hoogte van mijn gebeurtenissen in het buitenland. Bart

Actief sinds 19 Aug. 2013
Verslag gelezen: 699
Totaal aantal bezoekers 13196

Voorgaande reizen:

14 Januari 2014 - 03 Mei 2014

United States of America

10 September 2013 - 30 December 2013

Chili

Landen bezocht: