Frio días - Reisverslag uit Río Bueno, Chili van Bart Pletting - WaarBenJij.nu Frio días - Reisverslag uit Río Bueno, Chili van Bart Pletting - WaarBenJij.nu

Frio días

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

14 September 2013 | Chili, Río Bueno

Koude dagen, ja dat zijn het zeker! Daar gaat de "Chil in Chili'' theorie! Ik dacht de zomer in te gaan maar kennelijk was ik weer niet goed voorbereid, het is nog gewoon winter hier. Laat ik het temperatuurverloop van de dag als volgt omschrijven:
s'morgens 7 uur: buiten 0 graden
binnen: 15 graden
Cafe onder de wol: 24 graden
s'morgens 11 uur: graad of 7 en de mist is zojuist opgetrokken
s'middags 3 uur: graad of 15 met een zonnetje (als je mazzel heb)
s'avonds 6 uur: temperatuur start met dalen richting het vriespunt

Conclusie? Warm aankleden dus voor zover dat gaat!

Bedankt voor de reacties allemaal, erg leuk dat ik zo gevolgd wordt! Ik heb nu ook een aantal foto's toegevoegd, volgens mij zijn deze te vinden bij me vorige reisverslag.

Ruud V, wederom had je gelijk, maar die gebeurtenis was ver voor mijn tijd! Ik had me beter kunnen voorbereiden op de Spaanse taal. Wat ik wel weet is dat volgende week woensdag Onafhankelijkheidsdag is, wat leidt tot 3 vrije dagen.

Ook de eerste werkdag is achter de rug. Francisco heeft me meegenomen naar een aantal percelen waar tulpen en lelies stonden. In de middag zijn we begonnen met het selecteren van de tulpen.

Tussendoor ook nog even geld opgenomen, wat een gereken met die peso's. Ik zag 10.000 peso's staan, wat mij vrij veel leek, dus had ik dat maar opgenomen. Loop ik naar buiten toe begint Francisco mij uit te lachen, bleek ik iets van 12-13 euro te hebben opgenomen. Tsjaa, daar kom je natuurlijk niet ver mee, maar even wat meer opgenomen dus.

Na het werk bracht Francisco me thuis bij mijn Spaanse gezin, zij wonen in Rio Bueno. Rio Bueno telt een goeie 30.000 inwoners, al heb ik het idee dat het te vergelijken is met Monnikendam, of zo iets. Thuisgekomen stond er eten voor me klaar, ditmaal kip met rijst, wat erg lekker was. Patricia wou erg graag voor mij de volgende dag lunch klaarmaken, daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen! En ze had voor mij de volgende morgen roerei als ontbijt gemaakt. Dat is helemaal niet gek natuurlijk!

Vrijdag werd ik op een punt door Edienhson opgehaald om tulpen te selecteren. Ze rijden hier wel lekker door. Op een baans wegen elkaar gewoon inhalen, achter mekaar door, en van het woord snelheidslimiet hebben ze nog nooit gehoord. Wat bij ons het duinpad is (grind, zand en gaten) zijn hier de provinciale wegen maar dan nog effe erger, heel veel erger. En dan gewoon 80 rijden he. Dus Engel, met de ronde van Chili zat er dubbel lucht onder de fiets?

Om 9 uur begonnen we met selecteren, ik mocht met 7 Chileense dames het veld in. Dat klinkt hel wat, maar geloof me, dat viel best tegen! Communiceren was als gewoonlijk aardig lastig. Na een uur lopen had ik het aardig koud gekregen, ja wat wil je, selecteren rond het vriespunt met alleen een paar T-shirts, een trui en een dun jassie aan. Ook voelde ik me aardig beroerd dus ben even bijgekomen in de container onder het genot van een heerlijke kop koffie. Edienhson vond dat ik goed moest eten onder de middag dus kreeg ik een warme maaltijd. Rijst, gekookte aardappel en vlees (waarvan ik denk dat het schaap is) stond op het programma. Is het toch nog goed gekomen met dat schaap Patty!

Wat het Spaans betreft gaat het goed, ik leer steeds meer woorden. Ik kan me al aardig verstaanbaar maken. En ik denk dat de mensen mij al aardig begrijpen. Andersom gaat het lastiger, als hun wat zeggen begrijp ik er vaak nog niks van. Maar zo met een vertaler op je telefoon kom je een heel eind. Wanneer ik van een woord de betekenis weet schrijf ik hem gelijk op, en ga ik de woorden leren. Dat was een hele
goede tip van je Frank!

Ronald, wat de foto's betreft, let je even op de taart die we moesten delen met zijn tweeën!

Volgende week kom ik maandag en dinsdag op kantoor te zitten in Osorno om aan mijn opdracht te werken. Dinsdag aansluitend is een bedrijfs BBQ. En daarna een aantal dagen feesten (schijnt) om te vieren dat we op 18 september in 1810 in Chili onafhankelijk werden!

Hasta Luego amigos Y amigas

  • 14 September 2013 - 23:54

    Ruud V:

    mooi verslag Bart, zelfde weer hier bij ons, ook koud na een warme winter

  • 15 September 2013 - 08:42

    John Almere:

    Bart we hebben weer genoten van jou mooie reisverslag, ik zou zeggen ga zo door ;-)
    Het wordt dus waarschijnlijk truien kopen als ik het zo lees.
    Nog heelveel plezier daar en geniet ervan.
    We blijven je volgen.
    Groetjes uit het regenachtige Almere

  • 15 September 2013 - 08:54

    Roomie Daphne:

    Hoi Bart, erg leuk verslag om te lezen. Ik kijk al uit naar de volgende x. Geniet van deze mooie nieuwe ervaring. Ps, hier wordt t ook steeds kouder al!! Xx Daphne

  • 15 September 2013 - 13:31

    Rick Beentjes:

    Hallo Bart,

    Goed om te lezen dat alles goed gaat ! Het is wel erg koud dus !? was je daar wel een beetje op voorbereid met je kleding ? Volop foto's aan het maken dus ?

    Heb je over de teelt ook al wat geleerd daar ? Mag je de mensen ook een beetje aansturen daar ?
    Cursus Spaans had dus wel makkelijk geweest ? :P

    Heel veel succes en plezier, en zie je volgende verslag wel weer tegemoet !

    Groetjes,

    Rick

  • 15 September 2013 - 15:25

    Patty:

    Haha ja gelukkig Bart! Ik hoor het al, je hebt je eerste punten al binnen! Nog ff en je gaat winnen! Geniet er lekker van!
    Liefs

  • 16 September 2013 - 09:58

    Marion Pletting:

    Hey Bart,
    Leuk je verhalen te lezen, volgens mij krijg je het daar best naar je zin, er wordt in ieder geval lekker voor je gekookt gelukkig !! Door de foto's van je tijdelijke huis, krijgen we een beetje beeld waar je bent dat is leuk. Het weer is hier ook hopeloos ik denk net zo fris als bij jouw. Nou Bart succes hoor, je zal vast een hoop ervaring weer opdoen, en het volgende mailtje maar in het Spaans dan ??
    Veel groetjes van ons allemaal, de Plettings uit Santpoort.

  • 18 September 2013 - 22:58

    John Oudendijk:

    Hee maatje

    klinkt pittig koud allemaal, Wel chill dat je bij een goed en leuk gastgezin terecht bent gekomen.

    Hou je ogen open voor de spaanse chicita's he haha.



    We spreken elkaar en doe ze de groeten daar van me

  • 23 September 2013 - 20:55

    Hans En Joke:

    Hoi Bart,

    We hebben je reisverslag gelezen, geweldig weer zo'n belevenis aan de andere kant van de wereld.
    Het is daar in ieder geval prachtig mooi aan de foto's te zien.
    Van taart houden ze gelukkig ook, heb je al oma's boffers voor ze gemaakt? Vinden ze vast heel erg lekker daar. Van feestjes zijn ze ook niet vies volgens ons en je woont in een echt buitenverblijf zo te zien dus je moet een prachtig leventje hebben.
    Leuk als je weer wat schrijft Bart, het blijft toch heel bijzonder dat je daar zo maar een paar maandjes kan meemaken, en voor ons is het weer leuk om je verhalen te horen.

    Maak er een mooie tijd van,
    Groetjes Hans en joke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Río Bueno

Chili

Stage bij Southern Bulbs S.A. in Chili van 10 september tot 28 december.

Recente Reisverslagen:

27 December 2013

Leste dagen

07 December 2013

Time flies when you are having fun!

29 Oktober 2013

Still alive!

28 September 2013

Drukdrukdrukdruk

14 September 2013

Frio días
Bart

Hallo allemaal, Het is weer zover, ik ga voor een aantal maanden naar het buitenland. Voor mijn Tuibouw en Akkerbouw opleiding ga ik stage lopen. Een keer naar Chili en een keer naar Amerika. Vanaf september tot december ga ik naar Chili toe om stage te lopen bij Southern Bulbs. Vanaf januari zal ik naar Amerika reizen. Daar ga ik stage lopen bij The Sun Valley group. Tijdens de stage ga ik werken bij het bedrijf en zal ik ook een opdracht voor het bedrijf uitvoeren. Via deze site houdt ik jullie op de hoogte van mijn gebeurtenissen in het buitenland. Bart

Actief sinds 19 Aug. 2013
Verslag gelezen: 501
Totaal aantal bezoekers 13198

Voorgaande reizen:

14 Januari 2014 - 03 Mei 2014

United States of America

10 September 2013 - 30 December 2013

Chili

Landen bezocht: